راهنمای انتخاب کفش مناسب برای آقایان

کفش‌ها فراتر از زیبایی و پوشش هستند. با انتخاب کفش مناسب روی سلامتی خود سرمایه گذاری کردید. کفش خوب از مشکلات پا جلوگیری می‌کند، وضعیت بدنی را بهبود و عملکرد جسمی را افزایش می‌دهد. در این نوشتار ویژگی‌های کفش خوب را بررسی می‌کنیم و شما باید این ویژگی‌ها را با نوع پا و فعالیت خود برای انتخاب کفش مناسب تطابق دهید

ویژگی‌های کفش خوب

ویژگی‌های متعددی برای کفش خوب وجود دارند ولی همۀ آنها برای افراد به یک اندازه مهم نیستند. بسته به شکل، اندازه و وضعیت پا و همچنین نوع فعالیت شما، ممکن است به ویژگی ها و عملکردهای مختلفی در کفش خود نیاز داشته باشید. با این حال، بعضی از ویژگی‌های کلی که برای اکثر مردان صدق می کند عبارتند از

  • قابل تنظیم کفش خوب باید دارای بند قابل تنظیم مانند توری، نوار چسب یا سگک باشد که به شما امکان دهد تناسب و سفتی کفش را با توجه به شکل و حجم پای خود تنظیم کنید. این می‌تواند از لق زدن پاهای شما داخل کفش جلوگیری کند.
  • پایداری. کفش خوب باید دارای یک تکیه گاه پاشنه پایدار یا کاپ پاشنه باشد که از حرکت بیش از حد پاشنه پا به صورت عمودی یا افقی جلوگیری کند. این باعث حفظ تعادل میشه و از پیچ خوردگی و آسیب مچ پا جلوگیری می‌کند.
  • جادار. کفش‌های خوب باید فضای کافی در جلوی کفش داشته باشند تا انگشتان پا تکان بخورند و پخش شوند. این از فشرده شدن یا گرفتگی انگشتان پا جلوگیری می‌کند که می تواند باعث درد، بی حسی و تغییر شکل هایی مانند بونیون و انگشت چکشی شود. همچنین بهتر است حداقل 1-1.5 سانتی متر بین بلندترین انگشت پا و انتهای کفش فاصله داشته باشید.
  • بالشتک شده. کفش‌های خوب باید دارای زیره بالشتکی باشند که ضربه ناشی از فرود پای شما روی زمین را جذب کند. این می‌تواند از پاها و مفاصل شما در برابر آسیب‌ها و شکستگی‌ها محافظت کند و خطر ابتلا به فاشیای کف پا را که یکی از علل شایع درد پاشنه است کاهش دهد.
  • حمایت کنندۀ قوس. کفش‌های خوب باید قوس حمایتی داشته باشند که با شکل و ارتفاع قوس پای شما مطابقت داشته باشد. این کمک می‌کند وزن بدن شما به طور یکنواخت در سراسر پا توزیع شود و از کاهش قوس یا پرون شدن بیش از حد آن که خود می تواند منجر به صافی کف پا، درد پاشنه و زانو درد شود جلوگیری کند.
  • چسبندگی و انعطاف. کفش‌های خوب باید دارای زیره محکمی باشند که کشش و اصطکاک را روی سطوح مختلف ایجاد کند. این ویژگی از سر خوردن شما جلوگیری می‌کند و ثبات و چابکی در حرکت را بهبود می‌بخشد. همچنین باید به دنبال کفش‌هایی باشید که دارای زیره انعطاف پذیر و خم شونده هستند که به پای شما اجازه حرکت طبیعی می دهد.

کفش مناسب برای مردان را چطور انتخاب کنیم؟

شما باید نوع و وضعیت پای خود را بشناسید. طول، عرض و نوع قوس پای خود را بسنجید و هرگونه مشکل یا بدشکلی پا مانند بونیون، انگشت چکشی، میخچه، پینه یا سطح بهداشت پای خود را هم در نظر بگیرید. همچنین باید در نظر داشته باشید که چه نوع فعالیت‌هایی را به طور منظم انجام می‌دهید، مانند پیاده روی، دویدن، پیاده روی، یا ورزش کردن و حتی تعداد دفعات و مدت زمانی که آنها را انجام می‌دهید. برای انتخاب کفش مناسب، زمین و شرایط آب و هوایی را هم در نظر بگیرید، مانند استفاده روی آسفالت، چمن، خاک یا برف.

بهترین زمان برای خرید کفش

ترجیحاً در بعد از ظهر یا عصر، زمانی که پای شما در بزرگ ترین حالت خود قرار دارد. همچنین باید همان جورابی را بپوشید که در حالت عادی با کفش می‌پوشید و چند قدم با کفش مورد نظر راه بروید یا بدوید تا تناسب و راحتی آن را بررسی کنید.